Iväg?

"Jaha, vart ska vi åka då? Är det nån som vet?" Frågan ställdes först av Hans vid frukosten de fått levererat till skeppet. Alla tittade på Ludd och väntade. Han hade tänkt på vart de skulle men inte kommit så långt att han bestämt någon destination. Det viktiga hade liksom varit att komma iväg. Wixixe-Gmeol kom till hans räddning. "Min kusin har en kontakt på en rymdstation i Uos-systemet. Det är en bit härifrån men inte så vansinnigt långt. Vi kan ju träffa honom och prata lite. Inte ta jobb nödvändigtvis, bara prata." Ringo var inte sen att kommentera med munnen halvfull av baguette. "Jaha, vad är han för en typ då? Är han en sån skummis som du och din sort?" Wixixe-Gmeol ignorerade honom.

 

Oberon tänkte ett tag. Berg vände sig mot honom. "Vad sägs kompis? En rymdstation. En riktig rymdstation. Det är väl ett utmärkt ställe att göra avstamp ifrån. Jag har hört att de har grymma taxfreeaffärer där också." Ludd nickade. "Uos-systemet då. Lägg in kursen Karrl. Vi lämnar Kefex om tre timmar. Jag förmodar att ni har era Stellarpass."

 

Hans tittade hastigt upp? "Pass? För att åka ut i rymden?"

 

Ringo lutade sig fram. "Jag har min brors stellarpass. Vi är rätt så lika varandra. Så om någon tullare frågar så heter jag Efraim." Ludd suckade. "Fan gubbar. Jag sa ju åt er för någon månad sen att fixa det." Wixixe-Gmeol vände sig mot Ringo. "Sacks. För en som vet så jävla mycket borde du väl fatta att du inte kan resa på din brors stellarpass. Kommer vi till ett ställe där de använder sig av retinaholot som är inkorporerat i dem så är du körd. Och det är långt ifrån alla planeter som har lika humana fångfaciliteter som Kefex. Men ta det lugnt. Jag kan fixa pass till er snabbt. Men vi blir en dag försenade i så fall."

 

Ringo öppnade munnen för att protestera men blev avbruten av Kyfax. "Ja! Fixa det Wixixe-Gmeol. Gott jobbat. Annars kommer vi inte iväg på två månader Ringo." Xenomorphen nickade och försvann ut. Karrl reste sig. "Jag går och lägger in en kurs." Ludd nickade. "Jag går och meddelar hamnpersonalen att vi skjuter upp vår avresa."

 

På väg över landningsplattan mumlade han för sig själv. "Ja, hur fan ska det här gå? Men det är väl normalt med lite småstrul innan antar jag." Han vände sig om och tittade på Saga. Där stod hon. Gammal och lite sliten. Den röda färgen hade flagnat på vissa ställen och lite här och var var det lappat med plåtar i andra färger. Men hon var ändå en dröm. "Snart gumman. Snart..."

 

Och innan han vände sig om för att fortsätta tyckte han sig se Karrl Stilig sitta i cockpiten och klia sig i huvudet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0