Får han pensionärsrabatt?

Giden och Ringo kom tillbaka upp till rek-rummet där Ludd väntade. De släpade på en gammal gubbe i nattsärk som spretade emot utan resultat mot Gideon Junders fasta grepp. "Vi hittade den här åldringen nere i ett litet utrymme i lastkammaren. Han verkar vara helt förvirrad. Jag har ingen aning om hur han tog sig in, eller när han tog sig in för den delen." Ludd ställde sig upp. "Sätt honom i en stol så ska jag se om jag kan prata med honom." Gideon satte gubben i en fåtölj och var tvungen att haffa honom så fort han släppt taget. "NEEEJ!!! JAG VILL INTE HA MEDICINER ERA FÖRBANNADE SKRÄPJOPPAR!!!" Ludd hukade sig framför honom och höll fast gubens vilt sparkande ben. "Vi ska inte ge dig mediciner. Lyssna nu. Varför gömde du dig på mitt skepp?"

Gubben spände ögonen i honom och med hat i rösten väste han. "Du ska inte säga till mig när det är läggdags..." Sedan spottade han Ludd i ansiktet. Ringo böjde sig ner vid Ludd. "Det verkar inte gå att få kontakt med honom. Jag tycker vi låser in honom i en hytt och lämnar honom till myndigheterna när vi kommer till rymdstationen." Ludd tänkte ett tag medan han torkade ansiktet. "Jag vet inte. Då finns en risk att vi blir tvingade att återvända och det har jag inte lust med. Men vi börjar med att låsa in honom i en tom hytt. Lugnar han ner sig så kan han göra oss sällskap vid middagen." Gubben fräste och trilskades. "Gideon. sätt in honom i en tom hytt och ta ut allt han kan skada sig på. Eller bind honom." Gideon nickade och han släpade iväg gubben.

Ringo satte sig hos Oberon. "Ett annant alternativ är att göra som han gjorde mot oss." Ludd såg frågande ut. "Jag menar... Vi hittar ett skepp som ska till Kefex och smyger in honom på det." "Vi får se Ringo. Vi får se..." Från korridoren hördes gubbens gnällande. "Nej. Inte surras! Då missar jag bingon!" Ludd suckade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0